Ἡ φοιτητική ζωή τοῦ Μεγάλου
Βασιλείου
καί Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου στήν Ἀθήνα.
Εἶχον ἡμᾶς Ἀθῆναι, καθάπερ τι ῥεῦμα ποτάμιον, ἀπὸ μιᾶς σχισθέντας πηγῆς τῆς πατρίδος
εἰς διάφορον ὑπερορίαν κατ' ἔρωτα τῆς παιδεύσεως καὶ πάλιν εἰς τὸ
αὐτὸ συνελθόντας, ὥσπερ ἀπὸ συνθήματος οὕτω Θεοῦ
κινήσαντος...
Ὡς δὲ προϊόντος τοῦ χρόνου τὸν πόθον ἀλλήλοις
καθωμολογήσαμεν, καὶ φιλοσοφίαν εἶναι τὸ σπουδαζόμενον, τηνικαῦτα ἤδη τὰ πάντα ἦμεν ἀλλήλοις, ὁμόστεγοι, ὁμοδίαιτοι, συμφυεῖς, τὸ ἓν βλέποντες, ἀεὶ τὸν πόθον ἀλλήλοις συναύξοντες
θερμότερόν τε καὶ βεβαιότερον.
Ἀγὼν δὲ ἀμφοτέροις, οὐχ ὅστις αὐτὸς τὸ πρωτεῖον ἔχοι, ἀλλ' ὅπως τῷ ἑτέρῳ τούτου παραχωρήσειεν· τὸ γὰρ ἀλλήλων εὐδόκιμον
ἴδιον ἐποιούμεθα. Μία μὲν ἀμφοτέροις
ἐδόκει ψυχὴ δύο σώματα φέρουσα... Ἕν δ' ἀμφοτέροις ἔργον ἡ ἀρετή, καὶ τὸ ζῆν πρὸς τὰς μελλούσας ἐλπίδας...
Ἐταίρων
τε γὰρ ὡμιλοῦμεν, οὐ τοῖς ἀσελγεστάτοις
ἀλλὰ τοῖς σωφρονεστάτοις... Μαθημάτων δὲ οὐ τοῖς ἡδίστοις πλέον ἢ τοῖς καλλίστοις
ἐχαίρομεν·
ἐπειδὴ
κἀντεῦθέν ἐστιν ἢ πρὸς ἀρετὴν τυποῦσθαι τοὺς νέους ἢ πρὸς κακίαν.
Δύο μὲν ἐγνωρίζοντο
ἡμῖν ὁδοί… ἥ τε πρὸς τοὺς ἱεροὺς ἡμῶν οἴκους καὶ
τοὺς ἐκεῖσε διδασκάλους φέρουσα, καὶ ἡ πρὸς τοὺς ἔξωθεν
παιδευτάς. Τὰς ἄλλας δὲ τοῖς βουλομένοις παρήκαμεν
ἑορτάς, θέατρα, πανηγύρεις, συμπόσια... Ἡμῖν δὲ τὸ μέγα πρᾶγμα καὶ ὄνομα, Χριστιανοὺς καὶ εἶναι καὶ ὀνομάζεσθαι·
382
μ.Χ. Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου,
Εἰς τόν Μέγαν
Βασίλειον Ἐπίσκοπον Καισαρείας Καππαδοκίας, Ἐπιτάφιος.
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ :
Ἡ φοιτητική ζωή τοῦ Μεγάλου
Βασιλείου
καί Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου στήν
Ἀθήνα.
Ήταν γιά μᾶς ἡ
Ἀθήνα, ὅπως ἕνα ρεῦμα ποταμοῦ
πού σχίσθηκε ἀπό μία πηγή τῆς
πατρίδος καί μᾶς ἀπέλασε ἀπό τά σύνορά της σέ διαφορετική κατεύθυνση καὶ
πάλι συναχθήκαμε στό ἴδιο σημεῖο, σάν νά μᾶς κίνησε ὁ Θεός μέ κάποιο σύνθημά του, ἐπειδή ἐρωτευθήκαμε τήν ἐπιστημονική μας
παίδευση.
Καί καθώς
περνοῦσε ὁ χρόνος ὁμολογούσαμε
οἱ δυό μας ὁ ἕνας στόν ἄλλον τὸν κοινό μας πόθο, ὅτι θά σπουδάσουμε
τήν ἀληθινή σοφία.
Ἤμασταν ὁ
ἕνας γιά τόν ἄλλο τό πᾶν, ὁμόστεγοι, ὁμοδίαιτοι, ἀπόλυτα ἑνωμένοι. Καί ἀγωνιζόμασταν καί οἱ δυό μας ὄχι
ποιός θά ἔχει τὸ πρωτεῖο, ἀλλά πῶς νά τό παραχωρήσουμε ὁ ἕνας στόν ἄλλο· αὐτό πού ποθοῦσε καί ἀγαποῦσε περισσότερο
ὁ ἄλλος τό κάναμε δική μας ἐπιθυμία. Ἤμασταν μία ψυχή σέ δύο σώματα... Ἕνα ἔργο εἴχαμε καί
οἱ δύο, τήν ἀρετή, καὶ τὸ νά ζοῦμε μέ τίς ἐλπίδες τοῦ οὐρανοῦ...
Ὡς πρός τούς συμφοιτητές μας, μιλούσαμε ὄχι μέ τούς πιό ξεδιάντροπους
ἀλλὰ μέ
τούς πιό συνετούς... Καί χαιρόμασταν νά παρακολουθοῦμε ὄχι τά πιό εὐχάριστα μαθήματα,
ἀλλά τά πιό καλά. Διότι ἀπό αὐτό ἐντυπώνεται στούς νέους ἡ ἀρετή ἤ ἡ κακία...
Δύο δρόμους
γνωρίζαμε… ἕναν πρός τούς
ἱερούς ναούς καί ἕναν πρός τό Πανεπιστήμιο. Τούς ἄλλους δρόμους, αὐτούς πού ὁδηγοῦν στίς ἑορτές, τά θέατρα, τά ποτά καί τά ξενύχτια, τούς περιφρονούσαμε.
Διότι σέ μᾶς ἕνα πρᾶγμα ἦταν μεγάλο καί ἕνα ὅνομα, νά εἴμαστε καί νά
ὀνομαζόμαστε Χριστιανοί·
382
μ.Χ. Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου,
Εἰς τόν Μέγαν
Βασίλειον Ἐπίσκοπον Καισαρείας Καππαδοκίας, Ἐπιτάφιος.
όπου υπάρχει αρκετό υλικό γιά τους Εκπαιδευτικούς και όχι μόνο.
Αφιερώνεται στα νέα παιδιά, τους φοιτητές και τις φοιτήτριες, που αγωνίζονται να γίνουν σωστοί χριστιανοί και καλοί επιστήμονες. Ακολουθώντας το παράδειγμα των Αγίων και με τη βοήθειά Τους θα γίνει πιό εύκολος ο αγώνας σας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου